Aistit avoinna -peli

Tämä peli sopii alakouluun eri oppiaineisiin, esimerkiksi ympäristöoppiin, liikuntaan ja kuvataiteeseen. Helpon pelin avulla tutustutaan omaan lähiympäristöön eri aistein. Samalla harjoitellaan oman tiedon tallentamista kartalle. Kielet voi integroida mukaan kirjoittamalla kuvauksia aistittavista kohteista kartalle kuvan yhteyteen.

Katso opetussuunnitelman mukaiset oppimistavoitteet tehtävälle
aistit_avoinna

Valmistautuminen

  • Tulosta aistilappumoniste, josta voit leikata oppijoille omat laput ulos mukaanotettavaksi
  • Jokainen tarvitsee aistilapun lisäksi nopan ja mobiililaitteen

Heitä noppaa!

aistilappu

Jos saat…

  • käden: etsi ympäristöstä joku kiinnostavalta tuntuva pinta tai muu materiaali. Esimerkiksi karhea kivi, pehmeä ruoho, kylmä metalli
  • korvan: kuuntele mitä ääniä ympäristössä kuuluu. Esimerkiksi autojen hurina, tuulen suhina puissa tai lasten huudot välituntipihalla
  • nenän: haista mitä hajuja tai tuoksuja ympäristöstä löytyy. Tuoksuuko ilmassa joku? Entä miltä ruoho tuoksuu?
  • silmän: mihin katseesi kiinnittyy ympäristössä? Mikä erityisesti ”pistää silmään”?
  • aarteen: etsi mitä erityisen kaunista tai ihanaa ympärilläsi on? Onko se kaunis pieni kivi tai rauhoittava maisema?
  • haamun: etsi mitä rumaa tai pelottavaa ympärilläsi on. Esimerkiksi hajonneita tavaroita tai roskia?
  •  

  • Kirjaudu PaikkaOppiin Wilma-tunnuksilla osoitteessa www.paikkaoppi.fi.
  • Etsi havaintojen reaaliaikaiset sijainnit tähtäin-työkalulla (oikealla).
  • Tallenna havainnot pistekohteina (pallura oikealla alhaalla) kartalle: kirjoita lyhyt kuvaus havainnosta ja ota siitä kuva.

 

Malli mukailtu versio Lähellä kaupungissa -verkko-oppimateriaalipaketissa julkaistusta ympäristökasvattaja Susanna Auvisen tehtävämallista.

Comments are closed