Vahvuuskartta ympäristöstäni

elamankatsomustiedon_kartta_ideaTehtävä voidaan toteuttaa monen aineen näkökulmasta, tässä esimerkkeinä uskonto, oppilaanohjaus ja terveystieto. Tehtävä sopii hyvin myös elämänkatsomustiedon oppiaineeseen. Se voidaan toteuttaa sekä ala- ja yläkoulussa.

Tehtävässä oppilaat pohtivat positiivisia asioita omasta lähiympäristöstään esimerkiksi paikan ominaispiirteiden, eri paikoissa tavattavien ihmisten luonteenvahvuuksien tai muiden näkökulmien kautta. Positiiviset asiat sijoitetaan kartalle. Niistä kirjoitetaan pieni kuvaus ja otetaan mahdollisuuksien mukaan valokuva. Kun pisteitä on paljon, muodostuu paikoista ja ympäristöstä “positiivisten asioiden kartta”.

Katso opetussuunnitelman mukaiset oppimistavoitteet tehtävälle
opo_samuli2

 

TYÖN VALMISTELU

 

  • Opettajalla ja oppilailla on oltava tunnukset PaikkaOpin käyttöön. Lue lisää rekisteröitymisestä.
  • Opettaja luo PaikkaOppiin työtä varten kurssin. Katso ohjeet kurssin luomiseen kartta-alustan käyttöohjeista.
  • Tehtävän toteuttamiseen tarvitaan kamera ja laite, jolla voidaan muokata PaikkaOpin kartta-alustaa (tabletti, kannettava tietokone tai pöytäkone).
  • Ohjeistusta tai materiaalia on hyvä tehdä etukäteen aiheesta, johon liittyen kartta tuotetaan. Alta voit ladata tehtäväkortteja. Niissä on valmiina kysymyksiä siitä, miten ympäristöä voi tarkastella luonteenvahvuuksien näkökulmasta.

Esimerkiksi: YSTÄVÄLLISYYS, missä tehdään ystävällisiä asioita tai välitetään toisista?

Lataa tästä:
Malli pohdintaan virittävistä tehtäväkorteista.

samulimalliTEHTÄVÄN TOTEUTTAMINEN

Vaihe 1. Orientoidu tehtävään

  • Pohdi lähiympäristön mainetta, ilmapiiriä ja imagoa keskustellen ja mahdollisten videoiden tai lehtileikkeiden pohjalta.
  • Mieti positiivisia asioita omassa lähiympäristössä tehtäväkorttien avulla tai keskustellen.
  • Valitse pareittain tai pienissä ryhmissä tehtäväkorteista itselle mieluinen ja pohdi konkreettisia paikkoja lähiympäristöstä, jossa jotain positiivista tapahtuu tai on mahdollista kokea.
  • Tutustu karttaan ja varmista, että ryhmänne tietää oman paikkanne.

 

Vaihe 2. Valokuvaa ja kirjoita teksti

  • Siirry valitsemallesi karttapisteelle ottamaan valokuva kyseisestä paikasta ja suunnittele liitettävän tekstin sisältöä.

 

hymyVaihe 3. Esitykset PaikkaOppiin

  • Lisää valokuva ja kirjoittamasi teksti kartta-alustalle. Tämä tapahtuu näin:
  • Luo kartalle pistekohde. Kun klikkaat pisteen kartalle, ominaisuustietoikkuna avautuu.
  • Kun tallennat kohteen, valitse Kategoria: kokemukset ja merkitykset, Luokka: itselle parhaiten sopiva. Anna kohteelle haluttu nimi.
  • Kirjoita ominaisuustietokentässä kohtaan Kuvaus aiemmin hahmottelemasi positiivisten asioiden kuvaus tekstinä.
  • Liitä kuva kohteeseen vasta tallentamisen jälkeen. Tämä tapahtuu klikkaamalla hiirellä kartalle tallennettua kohdetta, ja lisäämällä kuva avautuvaan ominaisuustietoikkunaan.
  • Valitse oikea kurssi ja tieto siitä, kenelle jaat karttaesityksen (valitse vähintään ryhmä/luokka).
  • Lopuksi tallenna kohde.

 

OHJEET KARTTA-ALUSTAN KÄYTTÖÖN

Ohjeet tekstinä ja kuvina pistekohteen luomiseen ja kuvan tallentamiseen

Video-ohjeet pistekohteen luomiseen

MALLIN SUUNNITTELU: opinto-ohjaaja Samuli Lindvall ja uskonnon, elämänkatsomustiedon sekä terveystiedon opettaja Pekka Karjalainen, Turun normaalikoulu

Comments are closed